در طرح جدید توسعه مسجد الحرام، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده و هدف آن افزایش فضای طواف است، به گونهاي که افراد ویلچری، مسن و ناتوان در ازدحام دور کعبه روی این پل طواف کنند. آیا انجام طوافهای عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد ناتوان، مسن و ویلچری مجاز است یا خیر؟
طواف در آن مکان براي همۀ افراد، مطلقاً جايز است.
اگر هنگام طواف، شانه چپ طواف کننده مقداري از سمت کعبه بچرخد، طواف او چه حکمي دارد؟
لازم نیست در همه حالات شانه چپ به طرف کعبه باشد و اگر به واسطه رسیدن به حجر اسماعیل یا رسیدن به گوشههای خانه کعبه و نظایر آن، شانه چپ قدری از سمت کعبه خارج و یا متمایل به پشت شود، اشکال ندارد. و به طور کلی طواف کننده باید بهطور متعارف و همانطور که همه مسلمین طواف میکنند، دور بزند و از کارهایی که اهل وسوسه میکنند، پرهیز نماید.
.
فضاي كعبه قبله است و ظاهر اين است كه اگر مطاف را چند طبقه كنند، طواف در آن طبقات بايد جايز باشد، اگر چنين است آيا مقام ابراهيم و نماز پشت مقام نيز در صورت چند طبقه شدن همين حكم را دارد؟
طبقات بالا مثل طبقه پايين است بنابراين مثلاً حجر اسماعيل بايد بيرون از طواف باشد و مقلّد كسي كه طواف را بين المقامين ميداند و نماز طواف را پشت مقام ابراهيم واجب ميداند در طبقه بالا هم چنين است.
در مسأله 25 مناسك فرمودهايد: اگر طهارت، قبل از شوط چهارم باطل شود، طواف باطل است. اكنون اگر بتواند در اين صورت (قبل از اتمام شوط چهارم) تحصيل طهارت كند به طوري كه موالات عرفي در طواف بهم نخورد، آيا ميتواند ادامه دهد يا ادامه دادن واجب است يا طواف باطل است؟
بايد بعد از طهارت، طواف را از اوّل شروع كند.
آيا خواندن نماز طواف واجب كعبه به جماعت به قصد ورود يا رجاء صحيح است؟
ميتواند به قصد ورود بخواند.
حضرتعالی محدوده طواف واجب در حج را چه قسمتی از مسجدالحرام می دانید؟
همه مسجدالحرام مطاف است و جای مخصوصی ندارد چه در حج واجب و چه مستحب. ولی میان مقام ابراهیم و خانه خدا بهترین جا برای طواف است.
اگر کسی در عمره مفرده کاری انجام دهد که موجب فساد عمره شود. مثلاً بعد از تقصیر بفهمد که عمداً یا بواسطه جهل به مسأله طواف را ترک یا از آن کم کرده است، بنابراین آیا واجب است به میقات برگردد و عمره را از سر گیرد یا می تواند عمره را رها کند و به وطن خود برگردد؟
اگر در جایی عمره باطل شد، لازم نیست دو مرتبه عمره به جا آورد ولی بدون عمره از مکّه بیرون رود سزاوار نیست مگر ضرورتی جلو بیاید.
هنگام طواف در بغل گرفتن طفلی که لباس یا بدن او نجس است، به طهارت و صحّت طواف لطمه می زند؟
لطمه نمی زند.
اگر کسی ببیند، لباس دیگری نجس است - هر چند او از نزدیکان باشد- آیا باید به او اطلاع دهد؟
لازم نیست.
اگر کسی در اثنای طواف در صحّت شوط سابق شک کند چه وظیفه ای دارد؟
آن شک را به حساب نیاورد.
اگر کسی در اثنای یک شوط از طواف، اجباراً جا به جا شود یا به طرف کعبه برگردد، طواف او باطل می شود و باید از سرگیرد؟
باطل نمی شود.
اگر کسی در اثنای یک شوط از طواف، بخواهد همان شوط را اعاده کند، باید همراه طواف کنندگان دور بزند تا دوباره به حجرالاسود برسد یا می تواند از همان جا که قرار براعاده شد، برگردد تا به حجرالاسود برسد؟
اگر کسی در اثنای یکی از اشواط طواف، محدث شده و وضوی او باطل گردد، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟
باید برود وضو بگیرد و اگر چهار شوط نموده باشد، می تواند از شوط پنجم شروع کند و بهتر است از سر بگیرد.
نماز را بخواند واگر خارج از مکّه است و بطور متعارف نمی تواند برگردد، نایب بگیرد تا نماز را بخواند.
اگر کسی در وطن خود متوجه شود که سهواً یا از روی جهل به مسئله طواف عمره تمتّع را ترک یا قسمتی از آن را کم کرده است، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟ آیا محرّمات احرام بر او حرام است؟
اگر طواف نساء را به جا آورده است مُحلّ شده است و برای آنچه به جا نیاورده است، نایب بگیرد ولی اگر طواف نساء را به جا نیاورده یا ناقص به جا آورده است تا نایب از طرف او طواف نساء را انجام ندهد مُحلّ نمی شود.
به فتوای حضرتعالی نماز طواف (طواف واجب و مستحب) در چه مکانی از مسجدالحرام صحیح است؟
در طواف واجب مقابل مقام ابراهیم تا آخر مسجد و در طواف مستحب همه جای مسجد.
کسی که محرم به عمره مفرده یا تمتّع شده است، پس از ورود به مکّه واجب است فوراً به مسجد الحرام رفته و طواف کند؟ یا تأخیر آن جایز است؟
تأخیر جایز است.